Acupunctuur helpt bij Aangezichtspijn

Aangezichtspijn komt redelijk veel voor, en voor veel mensen is het een erg pijnlijke en vervelende aandoening. De pijn lokaliseert zich aan één zijde van het aangezicht, meestal aan één wang of kaak. De pijn kan verder uitstralen naar de neusvleugel of bovenlip. Deze pijn komt plots op, is hevig, stekend, brandend en kan uitgelokt worden door te spreken, kauwen, gezicht wassen, tanden poetsen, kou vatten, stress... Het wordt aanzien als één van de meest pijnlijke zenuwaandoeningen, en is voor de patiënten dikwijls een hel. Ook de angst dat deze hevige pijn kan terugkomen, maakt het erg stresserend.

​

De westerse geneeskunde spreekt van trigeminusneuralgie, wat letterlijk betekent pijn in de trigeminus zenuw, een zenuw die drie takken heeft , en zich verspreidt over heel het aangezicht. De pijn kan zich in één of meerdere takken voordoen. Ook voor de westerse geneeskunde is het niet zo gemakkelijk om deze pijn te bestrijden. Pijnstillers en anti-epileptica behoren tot de mogelijkheden, maar hebben ook bijwerkingen. Als dit niet werkt wordt er chirurgisch ingegrepen aan de wortel van de zenuw (aan het oor). Soms wordt verondersteld dat een bloedvat op de zenuw drukt, en die worden dan mooi van elkaar gescheiden.

Het is belangrijk dat eerst een grondige westerse screening is gebeurd, want de oorzaken van deze aangezichtspijnen kunnen erg variëren. Regelmatig wordt er een duidelijke oorzaak gevonden, maar dikwijls is het niet zo duidelijk waar deze pijn van komt.

Acupunctuur:

Precies omdat de behandeling westers niet zo gemakkelijk is, en de oorzaken van de hevige aangezichtspijnen dikwijls vaag blijven, is het interessant om, parallel, deze aandoening te bekijken en te behandelen vanuit het referentiekader van de Chinese Geneeskunde. De energiebanen (meridianen) die over het aangezicht lopen, zijn onze invalshoek. Pijn in de meridianen van het aangezicht betekent dat de stroom van energie en bloed in dit netwerk niet meer voldoende stroomt. Dit veroorzaakt (hevige) pijn en kan verschillende oorzaken hebben:

• Koude kan de pijn uitlokken en veroorzaken. Als warmte goed doet en de pijn daardoor in het aangezicht vermindert, is dit een goed bewijs dat koude meespeelt in het tot stand komen van de pijn. Deze mensen hebben het waarschijnlijk in het algemeen ook koud zodat koude sneller bij hen binnendringt en aangezichtspijn veroorzaakt.

• Hitte kan ook een rol spelen. Koude gaat in dit geval goed doen en de pijn verminderen. Meestal zien we dan ook dat er bij deze mensen meer hitte verschijnselen zijn zoals rood doorlopen ogen, rood aangezicht, zweten, dorst, schaarse en donkere urine. In de oude geschriften wordt er wel eens verwezen naar levervuur als oorzaak van aangezichtspijn. Dit zegt niet zo veel voor een leek, maar wel voor een acupuncturist die weet dat er waarschijnlijk een onderliggende oorzaak is voor deze scherpe stekende aangezichtspijn.

• Stress is ook een interessante invalshoek, precies omdat stress volgens de oude teksten de lever gaat beïnvloeden, en op termijn ‘levervuur’ kan veroorzaken. Patiënten met aangezichtspijn vermijden ook sterk stress, omdat ze weten dat stress dikwijls een uitlokkende factor is van aangezichtspijn. De acupunctuur ziet hier duidelijk een verband tussen stress en levervuur als uitlokkende factor voor de pijn.

• Hitte in het maagsysteem. Ook dit is een interessante, omdat de maagmeridiaan ruim vertegenwoordigd is in het aangezicht. Te rijkelijk eten, teveel snoepen, teveel alcohol, te bourgondisch, teveel suiker, teveel koolhydraten... geven dikwijls slijm met hitte. Dit kan zich projecteren in de maagmeridiaan in het aangezicht. Bij sinusitis is dit dikwijls het geval, maar het kan ook pijnlijke aangezichtspijn veroorzaken.

​

Uit: BAF (Belgian Acupunctors Federation) (2013). Acupunctuur kan helpen (Aangezichtspijn): Schoten

Klik hier voor een online afspraak te maken

Of bel ons voor een afspraak te maken:

0488/41 99 94

Ons team